AMR maakte ook bekend dat topman Gerard Arpey heeft besloten om met pensioen te gaan. Hij wordt opgevolgd door Thomas Horton, die zowel bij AMR als bij American Airlines de scepter zal zwaaien.

Onder de zogeheten ‘chapter 11’ van de Amerikaanse faillissementswetgeving kan AMR een reorganisatie doorvoeren. Het bedrijf zei dinsdag de kosten en schulden onder handen te willen nemen. AMR heeft 24,7 miljard dollar aan bezittingen, terwijl de schuldenlast bijna 30 miljard dollar is.

Vakbonden

AMR zal onderhandelingen beginnen met de vakbonden. ,,Onze loonkosten moeten terug naar competitieve niveau’s”, aldus Horton.

De loonkosten bij het bedrijf maken een groter deel uit van de operationele kosten dan bij concurrenten die in de afgelopen 10 jaar een herstructurering hebben doorgevoerd. Rivalen als UAL, het moederbedrijf van United Airlines, en Delta Air Lines fuseerden na hun eigen ‘chapter 11’ procedures. UAL kocht Continental Airlines en ging verder als United Continental Holdings, Delta nam Northwest Airlines over.

Schema

AMR verwacht dat zowel American Airlines als American Eagle gedurende de beschermingsperiode volgens schema kunnen blijven vliegen.

International Airlines Group (IAG), het fusieproduct van British Airways en Iberia, zei dinsdag te verwachten dat de samenwerking met American Airlines als vanouds wordt voortgezet. IAG en American Airlines delen de omzet op vluchten tussen de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Mexico en Canada.

Plan

Vliegtuigbouwer Airbus vreest evenmin voor negatieve effecten. Eerder dit jaar plaatste American Airlines de grootste order ooit in de luchtvaarthistorie. Inclusief opties kan het gaan om 900 toestellen van Airbus en Boeing voor een totale waarde van 40 miljard dollar. American Airlines wil in ieder geval 260 A320's van Airbus en heeft een optie op nog eens 365 stuks.

,,American Airlines heeft een plan uitgestippeld om het bedrijf weer op de rails te zetten. De orders zouden daarbij niet in het geding moeten komen, temeer omdat het bedrijf zijn vloot moet verjongen. De bestelde A320's leveren American Airlines een besparing van 15 procent op in de brandstofkosten'', aldus een bron rond Airbus.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl